Tot ce trebuie să știi despre ecommerce-ul mobil

Publicat la 17 mart. 2022

Când ai cumpărat ultima dată ceva online? Probabil o faci destul de des, mai ales că este ușor și convenabil să cumperi online decât să mergi în magazinul fizic. Aceste cumpărături online se pot face foarte ușor cu ajutorul unui telefon mobil, atâta timp cât există o conexiune la Internet. Tocmai de aceea, ecommerce-ul mobil (sau M-commerce) este atât de popular.

Cu siguranță ai mai auzit de antreprenori care șoptesc acest termen, însă nu știi ce înseamnă. Ce este M-commerce și cum te poate ajuta? Care este diferența dintre m-commerce și ecommerce? Ei bine, în acest articol vom explora acest termen și îți vom explica tot ce înseamnă pentru tine. 

Citește: Ecommerce în termeni simplii.

Ce este m-commerce? 

Comerțul mobil este o nouă experiență de cumpărături. Este un subset al comerțului electronic, care se referă la utilizarea dispozitivelor portabile fără fir pentru efectuarea tranzacțiilor online. Dacă utilizezi un smartphone sau tabletă pentru a cumpăra bunuri și servicii cu ajutorul unei aplicații sau a unei piețe virtuale, atunci folosești m-commerce. 

Diferența dintre m-commerce și ecommerce

E frustrant să înveți un nou concept, însă mintea ta îl asociază cu un alt concept similar și definiția se poate dilua. Hai să vedem care este diferența dintre m-commerce și ecommerce.

Comerțul electronic (sau ecommerce) este un termen general pentru activități comerciale pe Internet. Aceste activități se concentrează pe comercializarea de bunuri și servicii cu componente aferente, inclusiv: 

  • Informație
  • Comunicare
  • Negociere
  • Tranzacție
  • Plată
  • Logistică

Comunicarea joacă un rol central în tranzacționare. De exemplu, CNBC estimează că 72,6% dintre utilizatorii din lume vor accesa site-uri numai pe dispozitivele mobile înainte de anul 2025. Odată cu această tendință de creștere, comunicarea este din ce în ce mai dependentă de dispozitivele mobile iar smartphone-ul va fi principalul canal de acces pentru multe business-uri. 

Așa a luat naștere termenul de m-commerce, ca o variație inevitabilă a comerțului electronic. Diferența este că, în timp ce comerțul electronic se concentrează pe experiența generală de cumpărături pe Internet, ecommerce-ul mobil se concentrează pe călătoria de cumpărături a clientului pe dispozitivele mobile. Prin urmare, distingerea acestor două concepte nu este atât de importantă precum înțelegerea că m-commerce-ul urmărește creșterea experienței clienților pe dispozitivele mobile pentru o rată de conversie și un venit mai mare. Este o tendință în creștere pe care nu o poți ignora dacă ai o afacere online.

De ce ar trebui să-ți pese de m-commerce? 

Poate ai impresia că oamenii au fost introduși pentru prima dată pe Internet prin intermediul computerelor. Însă realitatea este diferită. Majoritatea oamenilor din Asia de Sud-Est au folosit direct dispozitivele mobile. Populația în creștere a mers online direct de pe smartphone, fără să se atingă de calculator. 

De fapt, 90% dintre asiaticii de sud-est sunt online pe smartphone-uri. Iar această tendință nu pare că va dispărea prea curând. Dimpotrivă, devine din ce în ce mai răspândită. De asemenea, este de remarcat faptul că utilizatorii de mobil plătesc de două ori mai mult decât cei care folosesc computerul. Ecommerce-ul mobil este o oportunitate profitabilă pentru companii de orice dimensiune.

Avantaje și Dezavantaje

Creează o bază globală de clienți

Numărul de utilizatori de telefonie mobilă este în creștere constantă și va crește în continuare datorită schimbărilor revoluționare în tehnologie. Dacă companiile adoptă comerțul virtual, ele pot ajunge fără efort la clienți din orice parte a lumii, atâta timp cât utilizatorii au un telefon mobil. În lumea m-commerce, distanța fizică nu mai este o piedică. 

Permite un acces mai mare la datele utilizatorului

Oamenii prețuiesc confidențialitatea mai mult decât oricând. Chiar și așa, business-urile pot obține mai multe date în mediul m-commerce în comparație cu setarea tradițională de comerț. Astfel, poți obține o imagine demografică a clienților tăi și preferințele lor de cumpărare pentru a dezvolta strategii de marketing. Mai mult decât atât, poți să faci ajustările necesare pentru a genera mai multe conversii. 

Se economisește mult timp și costuri

De multe ori, clienții pleacă fără să facă cumpărături dacă sunt cozi lungi. Atunci când oamenii fac cumpărături de pe dispozitivele mobile, pot finaliza comanda în câteva secunde, chiar dacă comanda este mare. Efectuarea de achiziții repetate este mai ușoară când istoricul comenzilor este adesea salvat. Companiile pot ajunge mai repede la clienți și pot lansa campanii mai bine direcționate prin intermediul aplicațiilor mobile, reducând astfel în mod semnificativ costurile de marketing. Companiilor pot să folosească datele colectate pentru a crea prognoze, ceea ce face gestionarea inventarului mai ușoară. 

Accesul la tehnologie variază în funcție de regiune

Companiile nu pot ignora faptul că o anumită populație ar putea să nu aibă acces la dispozitive mobile, chiar dacă numărul lor va scădea treptat. De aceea, unele firme au decis să păstreze un număr de magazine fizice pentru a-și menține prezența. Mai mult decât atât, este nevoie de timp și de bani pentru a dezvolta site-uri web și aplicații compatibile cu dispozitivele mobile pentru a face vânzarea cât mai accesibilă. Pot exista și probleme de conectivitate dacă nu este mereu disponibil un Internet rapid. 

Implică riscuri de securitate

Consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de riscurile implicate atunci când fac cumpărături online. Unii dintre ei sunt mai puțin dispuși să-și împărtășească informațiile necesare, cum ar fi numărul cardului. Pentru a evita situații neplăcute, este important ca întreprinderile să investească o sumă considerabilă pentru menținerea unei baze de date sigure. Totuși, chiar dacă compania este echipată cu toate instrumentele de apărare, tot există riscuri. 

Îi lipsește atingerea personală

Atunci când un client vizitează un magazin fizic, reprezentanții clienților sunt prezenți pentru a oferi suport și sfaturi în funcție de nevoile lor specifice. Pe site-uri sau aplicații mobile, nu este ușor să oferi același tip de atingere personală. În ciuda faptului că informațiile despre produse, politica de retur și reducerile pentru consumatori sunt toate listate pe ecran, cei care nu sunt familiarizați cu m-commerce s-ar putea să nu găsească răspunsurile pe care le caută. 

Cum să îmbrățișezi m-commerce-ul

  • Optimizezi design-ul site-ului web. Aplicațiile mobil fac viața mult mai ușoară. Aplicațiile reprezintă peste 90% din timpul de Internet pe smartphone-uri. Cumpărătorii tind să cumpere din aplicații, dar construirea unei aplicații necesită mult efort. Companiile pot optimiza site-ul web pentru acces mobil, astfel încât clienții să nu navigheze pe un site web de dimensiuni incomode care nu se potrivește ecranului. 
  • Oferi diverse opțiuni de plată. Portofelele digitale sunt tot mai des utilizate și promovează dezvoltarea comerțului virtual. Însă nu toată lumea folosește aceleași metode de plată și este esențial pentru companii să ofere o varietate de opțiuni de plată. Procesul de checkout ar trebui să fie tot timpul simplu, perfect cu un singur click, dar trebuie să fi conștient de faptul că nu toate opțiunile sunt disponibile în anumite zone. 
  • Păstrează conținutul scurt și precis. Dimensiunea ecranului dispozitivelor mobile variază, dar de obicei este mai mică decât cea a desktop-urilor. Navigarea prin web este diferită față de un dispozitiv mobil, așa că trebuie păstrat doar informațiile necesare și să utilizezi text scurt în loc de paragrafe lungi. Imaginile și videoclipurile sunt utile, dar dacă sunt prea multe, este posibil ca timpul de încărcare să crească iar clienții să plece. 
  • Oferă o experiență unică. Clienții sunt obișnuiți să aibă email-uri publicitare care inundă căsuța poștală și de cele mai multe ori, acest lucru li se pare enervant. Dar dacă aceste email-uri promovează ceea ce își doresc cu adevărat? În loc să trimiți spam oricărui vizitator cu același îndemn, poți să faci email-uri personalizate pentru nevoile clienților. O experiență bună a clienților înseamnă mai multe șanse să atragă și să păstreze clienți recurenți.

Ești pregătit pentru m-commerce? 

Comerțul mobil este un trend de viitor în care merită să investești. Profitul se găsește în telefonul mobil pentru că utilizatorii fac cumpărături pe smartphone în fiecare zi. Ar fi păcat să nu investești într-o aplicație mobilă în ziua de azi.

Dacă ai întrebări legate despre m-commerce sau aplicațiile mobile, nu ezita să ne contactezi! Iți vom răspunde la orice curiozitate. 

Continuă lectura: De ce aplicațiile de mobil sunt utile.

Postări similare

phone-handset