În economie, legea cererii și ofertei este folosită pentru a determina prețurile bunurilor și serviciilor de pe piață. Este o teorie economică folosită pentru a explica relația dintre disponibilitatea unei mărfuri și dorința consumatorilor de a cumpăra acel produs.
Însă ce este mai exact cererea și oferta?
Înțelegerea principiilor din spatele acestei legi te va ajuta să obți o perspectivă asupra modului în care funcționează piața. Acest articol vorbește despre definiția cererii și a ofertei și despre factorii care afectează atât oferta, cât și cererea.
Care sunt legile cererii și ofertei?
Legea cererii spune că, dacă toți ceilalți factori rămân aceiași, prețul este principalul factor care influențează cantitatea de marfă vândută. Creșterea prețului unei mărfuri va duce la o cantitate mai mică vândută, deci există o cerere mai mică. Scăderea prețului va crește cantitatea vândută, deci există o cerere mai mare.
Legea ofertei este opusă legii cererii. Conform acestei legi, dacă nu se modifică alți factori, prețul este principalul factor care influențează cantitatea de marfă produsă. Dacă prețul unui anumit produs crește, furnizorii vor dori să ofere mai mult din acel produs sau serviciu.
Prețul unor mărfuri afectează oferta și cererea mai mult decât prețul altora. Acest fenomen este cunoscut ca și elasticitatea prețului. Atunci când prețul unei mărfuri afectează cu ușurință oferta și cererea, este descris ca elastic al prețului. Dacă prețul nu afectează în mod semnificativ oferta și cererea, atunci o marfă este inelastică.
Excepții la regulă
Deși cererea și oferta sunt adesea menționate ca o lege sau o regulă, conceptul poate fi descris ca un ghid general pentru stabilirea prețurilor în economiile de piață liberă. Există multe excepții de la regula cererii și ofertei, deoarece există prețuri și disponibilitatea bunurilor și serviciilor.
Acești factori pot fi:
- Percepția publicului: Dacă publicul nu știe despre un produs, este probabil să fie mai puțină cerere. Conform regulilor, producătorul va scădea prețul, însă este puțin probabil ca scăderea prețului să aibă vreun efect asupra ofertei dacă consumatorii nu cunosc produsul.
- Controlul prețurilor și reglementările: În multe țări, guvernul este cel care reglementează cât de mult sau cât de puțin costă anumite mărfuri. Astfel, se distorsionează relație dintre preț și cerere și ofertă.
- Economiile planificate: Economiile planificate sunt sisteme economice în care prețurile, distribuția și producția sunt controlate și reglementate de guvern.
Ce este oferta?
Oferta este relația dintre prețurile produselor și serviciilor și disponibilitatea acestora pe piață. Reprezintă cantitatea de bunuri sau servicii pe care un agent economic este dispus să o ofere spre vânzare pentru o anumită perioadă de timp.
De exemplu, dacă prețurile cresc și rămân ridicate, vânzătorii vor furniza produsul în cantități mai mari pentru a obține profit. Modificările cererii și prețului pot fi sezoniere, temporare sau permanente; vânzătorul trebuie să își ajusteze oferta în consecință.
Tipuri de ofertă
Oferta poate fi de două tipuri:
- De piață, adică globală: reprezintă toate cantitățile de bunuri și servicii oferite de toți producătorii.
- Individuală, adică totală: se referă la cantitatea de bunuri și servicii oferite de către un producător.
Care sunt factorii care afectează oferta?
Capacitatea de producție
Se referă la producția de produs în comparație cu resursele de intrare. Producătorul va crește producția pentru a furniza mai multe provizii, mai ales dacă există o creștere a cererii pe piață.
Costurile producției
Acestea sunt cheltuielile de producție, cum ar fi materialele, salariile angajaților și utilitățile cum ar fi apa sau electricitatea. Dacă costurile de producție sunt mari, atunci și prețurile de pe piață vor crește. Dacă piața poate susține prețuri ridicate, oferta va crește. Altfel, oferta va scădea.
Concurenți
Concurenții oferă același produs sau serviciu într-un interval de preț similar cu firma ta. De aceea, concurenții pot îngreuna procesul unei companii de a produce oferte la un preț rezonabil, mai ales dacă concurenții aleg alternative. Pentru a obține un rezultat mai bun pe piață, companiile pot reduce producția sau se pot diversifica către alte bunuri.
Disponibilitatea materialelor
Materiile prime ieftine pot ajuta la creșterea producției și a aprovizionării cu produse. Dacă materialele nu sunt ușor disponibile, producția va scădea și va duce la o aprovizionare mai scăzută a pieței.
Lanțurile de aprovizionare
Producătorul ar trebui să aibă un lanț de aprovizionare bine gestionat, accesibil și de încredere. De la producție la procurarea produsului până la mutarea acestora pe piață, lanțul de aprovizionare trebuie să fie bine pus la punct. Acest lucru asigură o aprovizionare eficientă pe piață pentru a putea satisface cererea consumatorilor.
Ce este cererea?
Cererea se referă la numărul de bunuri pe care consumatorii doresc să le cumpere. Ei au puterea de cumpărare pentru a le permite la o serie de prețuri. Până la un anumit punct de preț, cererea de mărfuri va rămâne constantă. Dincolo de acest punct, cumpărătorii vor găsi produsele prea scumpe și cererea pentru ele va scădea.
Care sunt factorii care afectează cererea?
Prețul produsului
Pe măsură ce prețul unei mărfuri crește, cererea de consum va scădea. Oamenii vor cumpăra puțină marfă scumpă și vor căuta opțiunile mai puțin costisitoare.
Venitul cumpărătorului
Venitul unui cumpărător determină capacitatea acestuia de cumpărare a unui produs. O creștere a veniturilor va duce la o capacitate de cumpărare mai mare și o creștere a cererii. O scădere a veniturilor va scădea capacitatea de cumpărare.
Mai mult decât atât, bunurile de calitate vor experimenta o creștere a cererii cu o creștere a veniturilor, iar bunurile mai mici vor vedea o scădere a cererii.
Așteptările cumpărătorului
Cererea pentru un produs crește dacă cumpărătorii au impresia că va fi rar, indisponibil sau mai scump în viitorul apropiat. În conformitate cu aceste așteptări, furnizorii vor cumpăra și vor stoca mai mult din acel produs în timpul prezent, astfel încât există o legătura certă între cererea actuală și prețurile viitoare.
Dimensiunea pieței
Mărimea unei pieței determină numărul de cumpărători care achiziționează produsele disponibile. Cumpărătorii vor fi limitați dacă piața este mică, iar cererea de produse va fi scăzută. Pe măsură ce dimensiunea se extinde, mai mulți cumpărători vor cumpăra produsele, iar cererea va crește.