Din ce în ce mai multă lume consideră că firma lor trebuie protejată. Multor manageri le e frică de un atac care le-ar putea răni integritatea și le-ar distruge reputația. Motivul principal pentru care se întâmplă această breșă sunt, spre supriza multora, angajații. Ei sunt cei care, fiindcă nu sunt antrenați pentru asemenea situații, cauzează stricăciuni. Cum? Este simplu. Hackerii au devenit mai inteligenți și au multe metode de a se infiltra într-o organizație. Cea mai populară metodă este de a trimite e-mailuri false care par adevărate. De exemplu, ele sunt trimise de către „șeful” și conțin un link care pare mai mult sau mai puțin suspect. Fiindcă angajații nu au pregătirea necesară pentru a înțelege ce se întâmplă, ei apasă pe link crezând că este de la manager, și astfel hackerii ajung să se infiltreze și să-ți fure datele.
Desigur, acesta este un caz extrem, însă nu înseamnă că nu este adevărat și că nu se întâmplă în alte companii. Pe lângă asta, nici o aplicație pe care business-ul tău o folosește nu este sigură, mai ales dacă se bazează doar pe parole. Aplicațiile dau acces utilizatorilor să intre în ele prin autentificare. Dacă aplicația găzduiește informații sensibile, atunci este nevoie de alte metode de autentificarea mai puternice, depinzând de risc.
Parolele sunt sigure atâta timp cât le variezi și le faci cât mai complicate, însă firma ta are nevoie de mai mult de atât. Tehnologia evoluează pe zi ce trece și acum există alte metode de autentificare pe lângă parole. Acest articol te va învăța care sunt acestea și de ce ar trebui să investești în ele.
Ce este autentificarea și de ce este importantă?
Autentificarea este un proces în care se identifică userul care încearcă să acceseze un sistem, un network sau un device. Deobicei, accesul asupra identității userului se controlează printr-un username și parolă. În cele mai simple cuvinte, introducerea acestor credențiale verifică cine spui că ești. Deși sună simplu, este o problemă cu care mulți se confruntă să o rezolve în așa fel încât să nu mai existe riscul de un cyber attack.
Autentificarea este importantă deoarece nu le permite userilor necalificați să acceseze informații sensibile. De exemplu, userul A nu poate vedea ce informații vede userul B. Atunci când sistemul nu este securizat, criminalii cibernetici pot să fure datele userului. Multe companii populare, Yahoo, Adobe, Facebook, au trecut prin așa ceva atunci când nu au reușit să securizeze conturile userilor. Astfel, aceste companii au pierdut puțin din credibilitatea lor, dar și mult profit. Fără o metodă sigură de securitate, orice organizație este expusă riscului.
Cele 5 metode sigure de autentificare
Criminalii mereu vor găsi cum să-și îmbunătățească atacurile iar echipele de securitate trebuie să se confrunte cu multe provocări. De aceea, multe companii investesc în strategii care răspund rapid în urma unui incident.
Orice tip de autentificare se numește factor. Acești factori sunt împărțiți în trei grupuri, de la cel mai mic nivel de securitate la cel mai mare:
- Knowledge factors: Acesta se referă la lucruri pe care userul le știe, cum ar fi parolele și răspunsurile de la întrebările de securitate;
- Possession factors: Userul are un obiect în posesie pe care poate să-l folosească. Aici se includ coduri SMS trimise pe mobil sau notificări de tip push;
- Biometric factors: Acest factor se referă la ce este userul, adică scanarea amprentei sau autentificarea facială.
Cu aceste informații în minte, hai să ne uităm peste cele mai cunoscute și sigure metode de autentificare care sunt prezente, chiar și acum, în viața noastră.
1. Autentificare cu parolă
Este cea mai des folosită metodă de autentificare. Ele pot fi formate din cuvinte sau o serie de litere, numere și caractere speciale. Deobicei, multe site-uri îți recomandă (și cer) ca parola să fie o combinație de toate din cele enumerate, pentru că este mai complexă deci mai sigură. De asemenea, este important să ți minte parola sau să o notezi undeva, în caz că nu mai știi care este combinația.
Problema cea mai mare a parolelor este că sunt multe de ținut minte. O persoană normală are peste 25 de conturi online diferite, și numai 54% folosesc o parolă diferită. De aceea, parolele sunt slabe din punct de vedere al securității. Multă lume preferă să fie confortabili și să țină minte o parolă ușoară. Hackerii pot ușor să acceseze informații trecând prin toate combinațiile posibile până când găsesc răspunsul corect.
Descoperă de ce parolele nu sunt sigure în acest articol.
2. Autentificare biometrică
Userul primește acces după ce o caracteristică umană sau comportamentală a fost recunoscută. Deobicei se facă prin recunoașterea feței, a amprentei, a scanării retinei, identificarea vocii, etc. De acea este aproape imposibil ca cineva să falsifice această metodă de autentificare. Din păcate, dacă cineva fură identitatea ta biometrică, nu o mai poți schimba. Această metodă este cea mai sigură atâta timp cât este protejată. Oferă și o experiență excelentă pentru utilizator deoarece este mai simplu și ușor de folosit. Nu necesită PIN sau parole, consumă mai puțin timp și este direct.
3. SMS One Time Password (OTP)
Această metodă este sigură și puternică. În acest proces, serviciul generează un certificat, o cheie sau un token unic pentru un user individual. Acesta nu conține nici o urmă din identitatea userului și poate intra fără să își mai dea credențialele încă o dată. Verificarea se face fără ca userul să facă acțiunea de logare. Împreună cu o parolă encriptată, este o metodă eficientă de a securiza un user.
4. Autentificare multi-factor
Multi-factor authentication (MFA) este o metodă care necesită două sau mai multe procese independente de identificare a userului. Printre acestea se numără coduri generate pe telefon, teste Captcha, amprentă digitală sau recunoaștere facială. MFA este popular deoarece crește încrederea userilor prin adăugarea mai multor layere de securitate. Însă, de multe ori, este o capcană. MFA poate fi o bună apărare împotriva hackerilor, dar are și lacunele ei.
Concluzie
În această eră digitală, șansa de a întâmpina o breșă este mare. Parolele nu mai sunt suficiente pentru a păstra datele în siguranță. Fiecare companie ar trebui să combine mai multe tipuri de autentificare, mai ales că fiecare are punctele sale slabe.
Fii atent la ce alegi. Noi suntem aici să te ajutăm dacă ai vreo întrebare sau vrei să-ți dăm o mână de ajutor.
Citește: Sunt aplicațiile sigure?