Vânzările sunt cea mai bună metodă de a scoate un profit, după cum bine știi. Toată lumea este familiară cu acest proces de vânzare-cumpărare încă de mici, când părinții ne trimiteau după pâine la piață. Însă, în această eră modernă, lucrurile au devenit mai complexe. Odată cu apariția Internetului au apărut și website-urile companiilor care doreau să se dezvolte. Și fiindcă aceste organizații vând produse, au trebuit să creeze un proces care să le permită să aibă un magazin online. În timp, a devenit o metodă eficientă de a scoate un profit prin livrarea unei comenzi, fără ca clientul să fie nevoit să meargă în magazinul fizic pentru a putea achiziționa ce dorește.
Termenul pentru acest tip de tranzacție online este ecommerce. În rândurile ce urmează vei afla mai multe despre ce înseamnă ecommerce și avantajele de care poți beneficia dacă folosești o asemenea platformă.
Ce este ecommerce?
Prima tranzacție ecommerce a fost făcută în anul 1994, atunci când un anumit Phil Brandenberger a folosit un Mastercard pentru a cumpăra ceva de pe Internet. A fost prima dată când a fost folosită tehnologia encriptată pentru a permite o cumpărătură online. Acest lucru a semnalat tuturor că Internetul este deschis pentru business.
De atunci, ecommerce-ul a luat amploare. Giganți ca Amazon și Alibaba au schimbat industria de retail. Aceștia au valorificat în mare măsură digitalizarea sistemului financiar, ceea ce a contribuit la scăderea vânzărilor pentru multe magazine care nu funcționează online. Luând acest lucru în considerare, este clar că natura extrem de competitivă a comerțului electronic va continua să schimbe industria și va influența comportamentul clienților. Înființarea unei afaceri online în zilele noastre pare o idee bună pentru mulți antreprenori pricepuți. Însă nu de multe ori este ușor să pornești la drum, mai ales dacă nu știi tainele ecommerce-ului.
Ecommerce (sau electronic commerce) se referă la procesul de cumpărare și vânzare de bunuri (sau servicii) pe Internet. De fiecare dată când cineva cumpără ceva online, fac comerț electronic. Termenul cuprinde, de asemenea, alte activități: licitații online, servici bancare pe Internet sau vânzarea de bilete. Ecommerce cuprinde o varietate de date, sisteme și instrumente care pot fi folosite atât de cumpărători cât și de vânzători, cum ar fi cumpărăturile de pe mobil sau criptarea plăților online.
Comerțul electronic poate fi realizat de pe orice dispozitiv (computere, tablete, smartphone). Poți să o consideri o versiune digitală a cumpărăturilor dintr-un catalog care mai apoi ajung prin corespondență. Aproape orice serviciu imaginabil este disponibil prin tranzacții de ecommerce: cărți, muzică, bilete de avion, haine, ș.a.m.d.
Beneficiile ecommerce
Ecommerce a ajutat multe organizații să câștige mai mult și să crească cu succes. Este o strategie de business eficientă care salvează din timpul clienților și este mai convenabil. Astfel, consumatorii cumpără mai mult și se relaxează știind că nu trebuie să confrunte traficul pentru a ajunge la magazinul tău fizic. Tu vei scoate un profit mai mare, vei avea recenzii pozitive și o clientelă loială. În plus, vei putea să răspunzi mai repede schimbărilor de pe piață și să folosești noile trenduri în avantajul tău.
Beneficiile folosirii unei platforme ecommerce sunt:
Un proces de cumpărare mai rapid
Clienții o să petreacă mai puțin timp căutând ceea ce își doresc. Nu vor mai trece prin dezamăgirea care vine atunci când nu găsesc produsul pe care îl caută în magazin. Pe site vor găsi toate produsele care îi interesează. În plus, vor găsi și oferte speciale pentru produsul pe care îl caută. Clientul poate naviga cu ușurință articolele și pot cumpăra ceea ce le place. De asemenea pot vedea și dacă produsul este în stoc, fără a mai bate un drum degeaba. Căutarea unui articol, adăugarea în coș—toți pașii se întâmplă în cel mai scurt timp, iar cumpărătorul este mulțumit.
Crearea listei de produse este ușor
Probabil că nici tu nu știi care sunt toate produsele din firma ta. Este greu să ți minte ce este nou, care sunt produsele învechite, ce mai ai în stoc, etc. Sau, pur și simplu te-ai săturat să ai liste pe hârtie cu produsele tale. Pe website poți avea un nivel diferit de organizare. Clientul vede direct lista de produse iar tu poți ușor să adaugi sau să scoți produse. Poți să personalizezi lista oricând, chiar și după ce a fost creată. Însă cea mai bună parte este că necesită foarte puțin timp pentru a înregistra un produs. Tot ce ai nevoie este de numele produsului și codul acestuia. De asemenea, poți adăuga imagini, descrieri, o categorie de produse, prețul și data de expediere și livrare. Cu un singur click poți prezenta produsele clientului într-o lumină bună și le faci mai atractive.
Reduce din costuri
Comerțul electronic are un beneficiu enorm care poate menține orice afacerist interesat: reducerea costurilor. Cu siguranță și tu plătești pentru lotul unde ai magazinul fizic și, de multe ori, ai prefera să elimini costurile care vin odată cu întreținerea. Este posibil să plătești costuri suplimentare pentru chirie în avans, cum ar fi reparații, inventarul, etc. Dacă afacerea nu merge bine, este o corvoadă. Cu un magazin online, poți să reduci din cheltuieli pentru că necesită mai puține investiții în comparație cu un magazin. Ecommerce este o soluție foarte bună pentru organizațiile mici sau individuale care doresc să câștige un venit dar nu au capitalul inițial necesar.
Publicitatea și marketingul sunt la prețuri mai accesibile
Lumea comerțului electronic are multe moduri accesibile și rapide de publicitate online. Mai mult decât atât, sunt la prețuri accesibile, astfel nu mai trebuie să consumi mulți bani pentru a te promova. Există multe metode de promovare, cum ar fi reclamele plătite de pe rețele de socializare sau postări zilnice care atrag atenția clientului. În plus, piețele de ecommerce sunt canale vizuale și poți folosi instrumente deja integrate de publicitate pentru a adăuga videoclipuri, infografice sau imagini persuasive de înaltă calitate. De asemenea, cu un magazin fizic poți ajunge doar la un anumit număr de cumpărători. Poți livra doar la domiciliul clienților, însă pot exista limitări când vine vorba de livrarea la distanță. Printr-un magazin electronic, vânzătorii pot găsi clienți noi.
Clientul poate compara prețul produselor
Ecommerce poate să ofere clienților o flexibilitate mai mare față de un magazin fizic. În primul rând, produsele și serviciile sunt la dispoziția clientului 24/7. Vânzătorul poate să ofere servicii oricând, la orice oră. În al doilea rând, clienții pot compara produsele. Acest lucru le oferă o idee mai bună despre alternativele disponibile și pentru tarifele standard. Comparația este mai rapidă online și acoperă multe produse. Astfel, clientul economisește timp deoarece toate datele sunt disponibile pe site. Într-un magazin fizic, este posibil ca vânzătorii să nu aibă acces la atâtea detalii. În acest mod, clientul se va simți mai încrezător în aceste cheltuieli. Nu în ultimul rând, clienții iubesc atunci când au servicii personalizate. Aici ne referim la modul de plată care poate fi de mai multe feluri. Astfel, clientul are ocazia de a alege cum vrea să plătească, fie prin ramburs, cu cardul sau cec.
Tipuri de ecommerce
Ecommerce se poate clasifica după persoanele sau entitățile care participă la tranzacție. Astfel, putem distinge 7 grupe de comerț electronic, primele 3 fiind cele mai cunoscute și importante:
- Business to consumer (B2C): Acest tip reprezintă tranzacția dintre o organizație și un individ. Este cel mai cunoscut mod de a face business, atât online cât și fizic în magazine. Clienții cumpără produse în cantitate mică. Un exemplu bun sunt supermarketurile, unde clienții își fac cumpărăturile săptămânal, dar nu cumpără nimic în vrac.
- Business to business (B2B): În acest caz, o organizație cumpără un produs de la altă organizație. Deobicei se vând produse sau servicii de care organizațiile au nevoie. De exemplu, noi suntem o firmă care vinde altor firme aplicații software de care clienții se pot folosi pentru a avea succes.
- Consumer to consumer (C2C): Este un model de afaceri relativ nou în care consumatorul dorește să revândă produsul care a fost achiziționat anterior. Cel mai bun exemplu este OLX sau alte servicii de genul unde poți vinde produsele de care nu mai ai nevoie.
- Consumer to business (C2B): Reprezintă o tranzacție între individ și o întreprindere, spre deosebire de B2C în care compania oferă servicii clienților. Consumatorii furnizează companiilor servicii și produse companiilor, cooperează la proiecte și, în cele din urmă, ajută firmele să-și mărească profitul.
- Government to business (G2B): Guvernul furnizează companiilor bunuri și servicii. Achizițiile publice, centrele de date și programele de educație online sunt toate un bun exemplu de G2B.
- Business to government (B2G): După cum probabil ai ghicit, acel model se referă la faptul că o organizație oferă servicii guvernului. De obicei se furnizează programe pentru comunicare, raportare și bugetare.
- Consumer to government (C2G): De fiecare dată când consumatorii plătesc impozite, asigurări de sănătate, facturi electronic sau solicită informații privind sectorul public, ei se angajează în C2G.
Alte clasificări
Am inclus toate secțiunile pentru a-ți oferi o idee generală asupra clasificării comerțului electronic, deși G2C sau C2G fac mai puțin parte din definiția ecommerce-ului. Cele mai cunoscute și populare sunt B2B și B2C.
Ecommerce mai poate fi clasificat și după ce vând companiile. Astfel, avem firme care vând bunuri fizice, cum ar fi haine, electronice, mâncare, etc. Sunt forma cea mai populară de magazine online, unde totul se întâmplă rapid și produsele sunt livrate la domiciliu. Altele se ocupă cu furnizarea de servicii care pot fi cumpărate online și nu sunt neapărat obiecte. De exemplu, un freelancer îți oferă un serviciu online, dar aici putem vorbi și despre consultanți sau tutori. Nu în ultimul rând, există și companii care produc software, cărți virtuale, cursuri sau alte bunuri virtuale.
Concluzie
Cu siguranță ecommerce a schimbat modul de lucru a multor firme. Este o modalitate modernă și eficientă de tranzacție pe care mulți clienți o preferă față de plimbarea prin magazin. Este un proces comod și eficient. Tot procesul de vânzare este rapid și ușor și te ajută să scoți un profit mare. Mai mult decât atât, a ajutat multe firme în a rămâne pe linia de plutire, mai ales în timpul acestei pandemii care a forțat multe companii să își schimbe modul de lucru.
Ecommerce este viitorul și, dacă ești curios să intri în această lume, nu ezita să ne contactezi.